Sunday 15 April 2012

Adakah Ini Cara Pelajar Siswazah IPT Untuk Selesaikan Isu PTPTN?

Kelmarin (14 April) telah berlakunya demonstrasi yang dilakukan oleh pelajar-pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT) untuk menegaskan agar PTPTN dimansuhkan. Walaupun cara pengurusan PTPTN selama ini dikatakan membebankan ramai pelajar tapi secara umumnya PTPTN cuba membantu pelajar dari segi kewangan untuk memudahkan mahasiswa/i untuk belajar. Tetapi adakah dengan berdemonstrasi dan juga upacara meletakan kalung pada gambar Perdana Menteri dan juga Menteri Pengajian Tinggi adalah satu cara yang bijak? Adakah ini cara seorang mahasiswa/i di universiti untuk selesaikan masalah? Selain itu, dikatakan lebih dari 300 orang mahasiswa/i yang berdemo kelmarin ingin berkhemah di sekitar SOGO serta Masjid Jamek sehingga BERSIH 3.0 diadakan. Adakah ini tindakan yang bernas kerana sesi kuliah bagi pelajar di IPT masih lagi belum berakhir. Adakah mereka ingin membazir masa untuk berkhemah di tepi jalan sehingga BERSIH 3.0 diadakan? Bagaimana dengan sesi pembelajaran mereka di kuliah?

 
 
 
Terdapat persoalan, kenapa sesetengah pelajar yang membuat pinjaman PTPTN itu tidak mampu untuk membuat bayar  balik? Adakah kerana mereka terlalu memilih sesuatu pekerjaan? Seandainya PTPTN dimansuhkan, bagaimana mahasiswa/i membiayai pembelajaran mereka? Sekiranya keluarga mereka orang berada, sememang nya mereka mendapat bantuan kewangan dari keluarga mereka. Tetepi bagi mereka yang tidak berkemampuan, dimanakah sumber mereka?

p/s: Kenapa mereka nak mansuh sangat PTPTN?  Sila rujuk ustaz yang arif dalam bab hukum agama. Apakah hukumnya kalau tak bayar hutang?

No comments:

Post a Comment